Praktisch

Praktische zaken

Tarieven en vergoedingen

Belangrijke mededeling:

In de maanden mei, juni en juli 2024 is de praktijk gesloten. 


Daarbij graag uw aandacht voor het volgende. In de gemeenten van de regio Zuid-Kennemerland en IJmond is per januari 2024 het jeugdzorgbeleid aangepast. Dit heeft grote consequenties voor het zorgaanbod dat ik als vrijgevestigde kan bieden. Zo is er minder tijd per client om te besteden aan de behandeling, mag er niet langer samengewerkt worden met collega hulpverleners en als doorverwijzing noodzakelijk blijkt te zijn, kan er geen overbruggingszorg meer geboden worden voor de duur van de wachttijd. Als laatste hebben de gemeenten onlangs (28 maart jl) de budgetplafonds per praktijk kenbaar gemaakt. Op basis van dit budgetplafond kan ik minder zorg bieden en word ik beperkt in tijd en ruimte om een behandeling goed vorm te geven. Vanaf augustus kan ik nog maar beperkt nieuwe cliënten aannemen waarbij de gemeente de zorg vergoed. Voor nadere informatie kunt u vanaf dan contact zoeken via email of telefonisch op de volgende werkdagen: maanden, dinsdag, donderdag en vrijdag.


Voor meer informatie zie ook https://www.0tot23.com

Voor kinderen tot 18 jaar geldt:
De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de zorg aan alle kinderen tot 18 jaar. Boven de 18 jaar is de vergoeding van de zorg afhankelijk van het pakket bij uw zorgverzekeraar.  Ik heb contracten met de volgende gemeenten:

Gemeentes IJmond 

  • Driehuis                       
  • Santpoort-Noord       
  • Santpoort-Zuid
  • Velsen-Noord
  • Velsen-Zuid
  • Velserbroek
  • IJmuiden
  • Beverwijk
  • Heemskerk

Gemeentes Zuid-Kennemerland     

  • Haarlem       
  • Heemstede
  • Bloemendaal
  • Zandvoort

Is uw kind ingeschreven in één van deze gemeenten, dan wordt de behandeling rechtstreeks vergoed. U ontvangt dus geen factuur. Wilt u eerst een kennismakingsgesprek plannen en/of geen beroep willen doen op vergoeding vanuit de gemeente, dan is het tarief €105 per uur.


Bij aanvang van de hulp moet een verzoek tot toewijzing gedaan worden. In dit verzoek worden de volgende gegevens aan uw gemeente doorgegeven: het BSN nummer, startdatum van de hulp, verwachte behandelduur en de naam van de huisarts.


Om voor vergoeding door de gemeente in aanmerking te komen, is het noodzakelijk dat er een geldige verwijsbrief is van een (huis)arts of het Centrum Jeugd en Gezin.


Waar moet een geldige verwijsbrief aan voldoen? Hierin moet de naam, adres en AGB-code van de (huis-)arts staan en aangegeven worden dat er een indicatie is voor BGGZ.

Voor jongeren boven de 18 jaar geldt:

Zodra een jongere 18 jaar wordt, stopt per direct de vergoeding vanuit de gemeente. Wil de 18-jarige in behandeling blijven of deze afronden, dan is de zorgverzekeringswet van kracht. Binnen de zorgverzekeringswet wordt onderscheid gemaakt tussen generalistische (BG-GGZ ofwel Basis GGZ) en specialistische GGZ. 


Binnen de generalistische zorg worden de meest voorkomende stoornissen behandeld. Afhankelijk van de ernst van de stoornis wordt gekozen voor een van de zgn. zorgproducten: kort, middellang of intensief, die worden vergoed vanuit de basisverzekering. Complexe en ernstige stoornissen vallen onder specialistische GGZ. Ik bied alleen Basis GGZ en hanteer de door de Nederlandse Zorg Autoriteit (NZa) vastgestelde maximumtarieven voor de basis-ggzwww.nza.nl


Vanaf 2022 is er een nieuwe bekostiging voor de geestelijke gezondheidzorg: het zorgprestatiemodel. De behandeling in de ggz bestaat uit verschillende onderdelen. In de Basis GGZ betreft dit met name sessies in de vorm van diagnostiek (hieronder vallen het eerste intakegesprek, de vervolg-intake/ behandelplanbespreking en eventueel diagnostisch onderzoek) of behandeling. In het zorgprestatiemodel heten deze losse onderdelen zorgprestaties. 


De duur van een consult bepaalt het tarief. Ik hanteer het tarief voor gezondheidszorgpsychologen in een ambulante setting met kwaliteitsstatuut sectie II, zoals die zijn opgesteld door de NZa. Alle benodigde activiteiten voor de behandeling (zoals verslaglegging, overleg huisarts, brieven, mails etc.) zijn bij onderstaande tarieven inbegrepen. 

De meest voorkomende prestaties met bijbehorende tarieven in de Basis GGZ voor 2024 zijn: 


  • Diagnostiekconsult 45 min. (CO0432): €159,70
  • Diagnostiekconsult 60 min. (CO0562): €183,44
  • Diagnostiekconsult 90 min. (CO0822): €274,01
  • Behandelconsult 45 min. (CO0497): €135,89
  • Behandelconsult 60 min. (CO0627): €161,46
  • Behandelconsult 90 min. (CO0887): €242,76
  • Telefonisch/e-mail consult 15 min. (CO0237): €56,19
  • Schriftelijke informatieverstrekking (met toestemming client) aan derden (OV0018): €104,69


Aan het eind van elke maand krijgt u een eindfactuur. Deze factuur kunt u zelf declareren bij de zorgverzekeraar. Het eigen risico binnen de zorg geldt ook voor behandeling bij een GZ-psycholoog en blijft van toepassing voor iedereen boven de 18 jaar en is in 2024 vastgesteld op minimaal 385 euro.  Vraag bij uw zorgverzekeraar na welke behandelingen verzekerd zijn in uw pakket als u twijfelt.


Kwaliteit

BIG geregistreerde zorgverleners moeten voldoen aan kwaliteitseisen. Deze worden beschreven in onze beroepscode.


Daarnaast zijn wij verplicht een goedgekeurd kwaliteitsstatuut openbaar te maken dat beschrijft hoe de zorgaanbieder de zorg voor cliënten heeft georganiseerd. Dit kwaliteitsstatuut ligt ter inzage op de praktijk.




De cliëntrechten kort samengevat

  • U heeft recht op informatie.
  • U heeft recht op geheimhouding van uw gegevens.
  • U heeft recht op inzage van uw dossier.
  • U heeft het recht om zelf een hulpverlener te kiezen.
  • U heeft het recht om een klacht in te dienen.




Klachtenregeling

Bent u ergens ontevreden over, of heeft u een klacht over de geboden zorg? Graag ga ik met u in gesprek en op zoek naar een oplossing.

Wilt of kunt u de klacht niet bespreekbaar maken met mij, of wenst u onafhankelijke ondersteuning hierbij, dan kunt contact opnemen met Klachtenportaal Zorg. Klachtenportaal Zorg is een externe organisatie waarbij ik ben aangesloten om onvrede en klachten te helpen oplossen.


Heeft u uw klacht of onvrede opgestuurd, dan beoordeelt Klachtenportaal Zorg of deze voldoet aan de voorwaarden deze in behandeling te nemen en welke procedure erbij past. 

Als er informatie ontbreekt of onduidelijk is, nemen zij contact met u op om het volledig te maken en ervoor te zorgen dat de klachtenprocedure goed opgestart wordt. 


Wilt u advies over hoe u om kunt gaan met een situatie waar u ontevreden over bent? Ook dan kunt u contact opnemen met Klachtenportaal Zorg. U start dan nog geen procedure op. 


Geef uw klacht door met het klachtenformulier op de website van Klachtenportaal Zorg. U kunt ook een e-mail sturen aan info@klachtenportaalzorg.nl. Weet u niet welke klachtenprocedure voor u geldt? Ook daar kan Klachtenportaal Zorg u mee helpen. 



Afzeggen afspraken

Natuurlijk kan een gemaakte afspraak worden afgezegd. Graag 24 uur van tevoren, dan worden er geen kosten in rekening gebracht. Afzeggen kan telefonisch, per mail of WhatsApp. Voor afspraken op maandag geldt een termijn van 72 uur. 

Wanneer de afspraak niet op tijd wordt afgezegd of u verschijnt niet op de afspraak, ontvangt u een factuur van €75. Deze kosten worden niet vergoed door de gemeente of de zorgverzekeraar.

Share by: